4.1.17

Uudenvuodenlupauksia ja kylmäsavulohimuffineita!


Uusi vuosi ja aika lupausten. Viime postauksessa mainitsinkin jo kytevistä uuden vuoden lupauksistani. Ne olivat aika radikaaleja, joten tässä päivien edetessä olen hieman hölläillyt niitä. Mutta tässä ne tulevat:

1. Blogi muuttuu terveellisemmäksi. Tämä tarkoittaa vähemmän valkoista sokeria ja vehnää, enemmän vaihtoehtoisia ja luonnonmukaisia makeutusmenetelmiä. En siis ole korvaamassa sokeria makeutusaineilla vaan tummilla sokereilla, kookossokerilla ja muilla luontaisilla makeuttajilla (esim. vaahtera- ja agavesiirappi). Jauhoissa pyrin myös välttämään valkoista vehnää ja korvaamaan sen esimerkiksi spelttijauhoilla.

2. Enemmän suolaista leivontaan. Suolaiset leivonnaiset tulivat minulla kuvioihin kuluneella vuodella ja pakko myöntää, että niiden saralla minulla riittää kehittymistä. Eli tämä on myös minulle haaste.

3. Enemmän raakaleivonnaisia. Minulla on jonkinmoinen viha-rakkaussuhde raakaleivonnaisiin. Olen tehnyt muutamia erinomaisia raakaleivonnaisia ja todella tykännyt niiden mausta. Toisaalta olen joissakin kahviloissa ottanut innoissani raakaleivonnaisia maistettavaksi ja en ole pitänyt niistä lainkaan. Tämän vuoden aikana pyrin pääsemään raakaleivonnan maailmaan sisään.

4. Säilytän myös vanhaa. Eli en ole rupeamassa supertarkaksi valkoisen sokerin pelkääjäksi taikka terveysfriikiksi. Edelleen olen sitä mieltä, että liian tiukat raamit ennen pitkää alkavat ahdistamaan.

Mutta lupausten siivittämänä tämän vuoden eka resepti on kylmäsavulohimuffinit. Olkaatpa hyvät! Nämä kyllä katosivat parempiin suihin hetkessä.

Aurinko!
-Doro-



Kylmäsavulohimuffinit (n. 14 kpl):

2 munaa
2 dl kaura- tai ruokakermaa
½ dl rypsiöljyä
4 rkl tuoretta tillisilppua
80 g emmental juustoraastetta
1 pieni sipuli
200g kylmäsavulohta
4 dl hienoja spelttijauhoja
2 tl leivinjauhetta
½ dl auringonkukan siemeniä


Sekoita keskenään munat, kerma, öljy ja tillisilppu. Lisää juustoraaste sekä pieneksi kuutioitu sipuli ja kylmäsavulohi. Sekoita toisessa kulhossa kuivat aineet keskenään ja lisää ne tämän jälkeen muna-kermaseokseen. Sekoita vain sen verran, että ainekset menevät sekaisin.
 
Lusikoi taikinaa muffinipelille asettamiisi paperivuokiin tai Amerikan muffinivuokiin. Taikinaa tulee olla n. 2/3 vuoan koosta. Paista muffineita 200 asteisessa uunissa keksitasolla noin 25 minuuttia tai kunnes muffinit ovat kauniin ruskeita, eikä niihin tartu tikulla kokeiltaessa taikinaa.
Anna jäähtyä ja tarjoa.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti